Cart 0

From Seed to Fabric

In our last post, we highlighted several benefits of organic cotton, both for consumers and farmers. In this post, we will discuss the farming process of organic cotton, from the selection of seeds to fertilizers and from pest controls to natural dyes.

Careful selection of seeds

Before plantation, the land is invariably detoxified which helps in retaining the fertility of the land. Seed selection is perhaps the most crucial part of the entire procedure, instead of genetically modified seeds, organic ones are used. Genetically altered seeds are not good for farming as they are already modified and the real essence of cotton is lost, this is the reason why organic farmers refrain from using popular seeds.

Pic source

Organic manure

Once the seeds are in the ground they require special attention and care, this is where organic farming is relatively difficult than the conventional one as the latter relies on insecticides and modern techniques, whereas organic farmers take care of their crops themselves. Instead of using harmful and chemical-infused pesticides and herbicides, organic manure is used which reserves the fertility and chemical balance of the soil. Infectious herbs are removed by hand or through machines instead of using herbicides. Organic manure is a natural fertilizer that has been in use for centuries but sadly with the advent of modern technology, people forgot about it but organic farmers are striving hard to bring it back into practice.

Ecosystem and farmers health

Organic farming helps in establishing balance in the ecosystem, as there are no harmful chemicals used thus organically grown cotton is superior to non-organic cotton. Use of natural manure assists soil in retaining its useful chemicals and the crop rotation is also practiced in organic farming which provides soil with necessary rest before the next plantation. Farmer health is equally important as far as the ecosystem is concerned and not using hazardous insecticides and pesticides has a healthy effect on farmers. A majority number of farmers suffer from breathing problems because of harmful chemicals used in farming but organic farming nullifies that.

Use of organic dyes and heartening response

Organic cotton apart from being grown naturally also does not contain synthetic dyes. The textile industry has been considered for years to be one of the major sources of worldwide pollution problems. A Huge amount of wastewater is generated at different stages of conventional textile manufacturing. These waste products are mostly released in the environment without prior consideration. In fact, they are highly contaminated with a lot of chemicals including dyes. And therefore it takes the effects not only on the environment but also on human health.

Natural dyes, which come mostly from plants these days, are expensive, require larger quantities to create the same depth of color and still, the color washes off over time. But we believe that safeness to wear it overcomes it all.According to Global Market reports on sustainable textiles, there has been a 10% constant increase in the sale of organic cotton globally since 2009, which is really heartening and encouraging for the farmers. Baby Elephant is determined to bring organic cotton into Qatar’s kid wear industry and the response received so far has been overwhelming, as mothers are gravely concerned with the manufacturing material of their kid’s clothes and organic cotton remains the smartest choice.

في آخر مشاركة لدينا أبرزت العديد من الفوائد للقطن العضوي، سواء بالنسبة للمستهلكين أو للمزارعين. في هذا المنصب سوف نناقش عملية زراعة القطن العضوي، من اختيار البذور إلى الأسمدة ومن مكافحة الآفات إلى الأصباغ الطبيعية. 

اختيار البذور بدقة

قبل زراعة الأرض يتم إزالة السموم دائما مما يساعد في الحفاظ على خصوبة الأرض. قد يكون اختيار البذور الجزء الأكثر أهمية من الإجراء بأكمله، بدلا من البذور المعدلة وراثيا، تستخدم البذور العضوية. البذور المعدلة وراثيا ليست جيدة للزراعة لأنه بسبب التعديل يفقد القطن جوهره الحقيقي، وهذا هو السبب في المزارعين القطن العضوية يمتنعون عن استخدام البذور الشعبية.

السماد العضوي

وبمجرد أن تكون البذور في الأرض فإنها تحتاج إلى عناية ورعاية خاصتين، حيث أن الزراعة العضوية صعبة نسبيا مقرنتاً مع الزراعة التقليدية حيث تعتمد الأخيرة على مبيدات الحشرات والتقنيات الحديثة، في حين أن المزارعين العضويين يهتمون بمحاصيلهم بأنفسهم. وبدلا من استخدام المبيدات الحشرية الضارة والكيماوية ومبيدات الأعشاب، يستخدم السماد العضوي الذي يحتفظ بالخصوبة والتوازن الكيميائي للتربة. تتم إزالة الأعشاب المعدية باليد أو من خلال الآلات بدلا من استخدام مبيدات الأعشاب. السماد العضوي هو الأسمدة الطبيعية التي كانت قيد الاستخدام منذ قرون ولكن للأسف مع ظهور التكنولوجيا الحديثة، نسي الناس عن ذلك ولكن المزارعين العضويين يسعون جاهدين لاعادته الى الممارسة العملية.

النظام البيئي وصحة المزارعين

وتساعد الزراعة العضوية على تحقيق التوازن في النظام الإيكولوجي، حيث لا توجد مواد كيميائية ضارة تستخدم وبالتالي فإن القطن الذي يزرع عضويا متفوق على القطن غير العضوي. ويساعد استخدام السماد الطبيعي التربة في الاحتفاظ بموادها الكيميائية المفيدة وتناوب المحاصيل في الزراعة العضوية التي تزود التربة بالراحة اللازمة قبل الزراعة التالية. صحة المزارعين متسوية الأهمية فيما يتعلق بالنظام اإليكولوجي وعدم استخدام المبيدات الحشرية الخطرة، كما أن للمبيدات تأثير صحي على المزارعين. ويعاني عدد كبير من المزارعين من مشاكل في التنفس بسبب الكيماويات الضارة المستخدمة في الزراعة ولكن الزراعة العضوية تبطل ذلك.

 

استخدام الأصباغ العضوية

القطن العضوي وبصرف النظر عن كونها تزرع بشكل طبيعي أيضا لا تحتوي على الأصباغ الاصطناعية. وقد اعتبرت صناعة المنسوجات لسنوات واحدة من المصادر الرئيسية لمشاكل التلوث في جميع أنحاء العالم. ويتم توليد كمية هائلة من مياه الصرف الصحي في مراحل مختلفة من صناعة النسيج التقليدية. وترمى هذه المياه الملوثة في البيئة دون اعتبار مسبق. في الواقع، فهي ملوثة للغاية مع الكثير من المواد الكيميائية بما في ذلك الأصباغ. وبالتالي فإنه يسبب الأذى ليس فقط على البيئة ولكن أيضا على صحة الإنسان.

الأصباغ الطبيعية، التي تأتي في الغالب من النباتات في هذه الأيام، هي مكلفة، تتطلب كميات أكبر لخلق نفس العمق في اللون،ورغم ذلك يتحلل اللون مع مرور الوقت. ولكننا نعتقد أن سلامة لارتداء الحجاب يتغلب على كل شيء.

وفقا لتقارير السوق العالمية عن المنسوجات المستدامة هناك زيادة ثابتة بنسبة 10٪ في بيع القطن العضوي على الصعيد العالمي منذ عام 2009، وهو أمر يبعث على الارتياح والتشجيع حقا للمزارعين. وتعتزم " بيبي ألفنت" جلب القطن العضوي إلى صناعة ملابس الأطفال في قطر، وكانت الاستجابة التي تلقتها حتى الآن طاغية، حيث أن الأمهات يشعرن بقلق بالغ إزاء المواد المصنعة لملابس أطفالهن, والقطن العضوي الذي يظل الخيار الأذكى.



Older Post


  • mWvHANOg on

    hXuaBdQtkFEw

  • GsUpkFDC on

    KgVIBGAEZNr

  • CakbDqJsRiEfVnL on

    mbFUewgsBQRYEJGZ

  • bwaFypgEh on

    YvLCrHPXRoZgfTJ

  • WtHAPDGZhl on

    vSjikKazquEYBLpJ



Leave a comment

All Products